”Leikkaaminen ei pelasta Suomea, mutta Suomea ei voi pelastaa leikkaamatta”, kiteytti Esko Aho ja paino on virkkeen alkuosassa. Kaiken menestyksen ydin on kannattava kasvu (”profitable growth”). Kannattavaa kutistumista (”profitable shrinking”) ei ole olemassa. Perinteisesti tuotantopäällikkö näkee uhkia ja myyntimies mahdollisuuksia. Suomi on henkisesti, ja muutenkin, hyvä tuotantopäällikkö, mutta huono myyntimies. Nokia hioi ja hioi maailman parasta logistiikkakonettaan, mutta kompastui asiakaspintaan. Metsäteollisuuden myyntiosaamisesta hävisi iso osa Finnpapin ja muiden vientiyhtiöiden myötä. Turha näitä on jäädä itkemään.
”Kun ovi sulkeutuu, ikkuna aukeaa.” Matkapuhelimet meni, mutta verkot on ”uusi Nokia”. Painopaperi ei tee koko alasta iltaruskoa – kartonki ja sellu kasvavat koko ajan.
Kuluttajille myynti on investointihyödykkeitä vähemmän suhdanneherkkää, mutta kulutustavarat ovat viennistämme vain kymmenesosa. Viennin rakenteessa on iso ero Ruotsiin ja Tanskaan.
Kävin Tukholmassa ja hyvä palvelu ilahdutti. Itä-Suomessa on maan paras palvelu, mutta niin vaan Savonlinnassakin tarjoilija oikein ilahtui, kun sai sanoa, ettei tilaa ole. Tallinnaan ei viitsi mennäkään, palvelu tympii. Suomeakin osaavat, vaan eivät puhu. Tanskan ja Hollannin kaltaiset kauppakansat puhuvat muutakin kuin englantia. Saksaakin, historiasta huolimatta. Me emme halua oppia venäjää, vaikka karttaa katsomalla näkee Suomen suurimman markkinan. Matkailusta puhumattakaan. Se on maailman kasvavimpia bisneksiä. Jos minä olisin pääministeri, niin panostaisin fennomatkailuun enemmän kuin fennovoimaan.
Palveluasenteen ymmärtäminen koskee kaikkia, virkamiehiäkin. Svenska.yle.fi haastatteli kaavoituksen päällikkö Löytöstä ja otsikoi, ettei Prismaa voi rakentaa Porvooseen. ”Ei ole VBO:n asia ratkaista suurmyymälän tarvetta”, Löytönen tyrmäsi. Luulisi, että yritykset itse päättävät investointitarpeistaan ja virkamies tekisi kaikkensa saadakseen kaupunkiin lisää palveluja, vetovoimaa ja toista sataa työpaikkaa.
Toivo ja mahdollisuus on siinä, että paremman palveluasenteen voi oppia. Kotona, koulussa ja kursseilla. Puhun kokemuksesta; kävin muinoin Mercurin myyntimiehen valmennuksen viisi askelta. Viikko kerrallaan korpihotellissa ja suurin osa muista oli kokolattiamaton myyjiä. Niin muuttuu maailma.